dilluns, 1 de desembre del 2014

De criatures i creadors (Unamuno i Feuerbach)

Qui és més real, Cervantes o el seu personatge de El Quixot?
Llegeix atentament el seguent  text  de la novel·la Niebla, de Miguel de Unamuno, on el seu protagonista, Augusto Pérez, va a veure al seu creador per protestar contra la decisió d'aquest d'acabar la novel·la i matar al personatge de ficció.

"-¡Quiero ser yo, ser yo!, ¡quiero vivir! - y le lloraba la voz." (...)
"- ¿Con que no, eh? - me dijo -, ¿Conque no? No quiere usted dejarme ser yo, salir de la niebla, vivir, vivir, vivir, verme, oírme, tocarme, sentirme, dolerme, serme: ¿Conque no lo quiere?, ¿Conque he de morirme ente de ficción? Pues bien, mi señor creador don Miguel, ¡También usted se morirá, también usted, y se volverá a la nada de la que salió...! ¡Dios dejará de soñarle! ¡Se morirá usted, sí, se morirá, aunque no lo quiera; se morirá usted y se morirán todos los que lean mi historia, todos, todos, todos, sin quedar uno! ¡Entes de ficción como yo; lo mismo que yo! Se morirán todos, todos, todos. Os lo digo yo, Augusto Pérez, ente ficticio como vosotros, nivolesco lo mismo que vosotros. Porque usted, mi creador, mi don Miguel, no es usted más que otro ente nivolesco, y entes nivolescos sus lectores, lo mismo que yo, que Augusto Pérez, que su víctima..."
(...)
"Este supremo esfuerzo de pasión  de vida, de ansia de inmortalidad, le dejó extenuado al pobre Augusto."
"Y le empujé a la puerta, por la que salió cabizbajo. Luego se tanteó como si dudase de su propia existencia".

Preguntes per lliurar en paper al professor:

  • Relaciona aquest text amb el pensament ateu de L. Feuerbach.
  • En el text Déu és algú que té potestat sobre el ser humà, perquè n'és el seu creador, de la mateixa manera que l'escriptor és creador dels seus personatges. En el fons el text parla del determinisme diví. Què li diria Feuerbach a Augusto Pérez

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada